top of page

Waarom heb ik al zo jong lijnen in mijn hals? 🤍

Bijgewerkt op: 23 jun. 2023


Soms is het genetisch bepaald. Soms komt het door gewichtstoename. En soms krijg je lijnen in de hals van een "tech-neck", door lange tijd naar beneden te kijken. Ook jongeren met laptops, tablets en smartphones, krijgen halslijnen door voortdurend het hoofd te buigen.



WAT IS EEN “TECH-NECK”? Een tech-neck was al een opkomend fenomeen, maar door de lockdown, waarin we veel thuiswerkten en virtueel vergaderden, is het een nieuw leven gaan leiden. Tech-neck, of text-neck, is een fenomeen dat lijnen beschrijft die zich in de hals vormen bij te lang naar beneden kijken naar laptop of telefoon. Rimpels vormen zich niet alleen bij gebrek aan collageen en elastine of bij slechte hydratie, maar dus ook door vaak herhaalde bewegingen. Urenlang in dezelfde houding zitten draagt bij tot halslijnen en rimpels. Elke centimeter die je hoofd naar voren buigt, betekent extra gewicht om te dragen voor je nek. Spieren zetten zich vast om je hoofd omhoog te houden. Gevolg: spanningshoofdpijn, migraine, kaakpijn, spanning in de middenrug en bovenste ledematen. En nog erger, een hele dag naar jezelf staren tijdens een zoom-meeting heeft een zware impact op je zelfbeeld. Die horizontale lijnen in je hals van het kijken naar je scherm zijn echt niet flatteus. Je lijkt net een kalkoen.

WAT IS EEN KALKOENHALS? Een kalkoenhals, spijtig genoeg net zo opvallend als het klinkt, verwijst naar een verslapte huid in de hals. Bij het ouder worden verlies je collageen en elastine en je spieren verzwakken. De naam komt van de uitgezakte hals van een kalkoen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik wil liever niet vergeleken worden met een kalkoen.


HOE VOORKOM IK DIE LIJNEN IN MIJN HALS? Liever geen rimpels in je hals? Vraag je dan af wat je kan doen om een tech-neck te voorkomen. Zoals altijd is de sleutel om rimpels te voorkomen, en dus ook een tech-neck, de juiste verzorging van je huid. 1. Hydrateer je huid Hydratatie is de sleutel tot een volle en jonge huid. Een gehydrateerde huid voorkomt rimpels in je gelaat, hals en decolleté. Bij het ouder worden, verliest je huid op natuurlijke wijze hydratatie. Hydrateer dus dagelijks met een halscrème om vochtverlies en een tech-neck te voorkomen. Vergeet niet om veel water te drinken om ook van binnenuit te hydrateren. 2. Gebruik zonnebrandcrème Voorkom een tech-neck door je hals in te smeren met zonnebrandcrème. Zonnebrandcrème beschermt de huid tegen schadelijke UV-stralen, die je huid uitdrogen en rimpels veroorzaken. Zo blijft ze gezond en is er minder kans op de gevreesde “tech-neck lines”. Onze Daily Protection Fluid SPF 50++ is onmisbaar bij de bescherming van de huid tegen de zon. De innovatieve formule beschermt tegen schade door de zon en door pollutie. Absoluut perfect om rimpels in de hals te voorkomen.

3. Beperk je schermtijd Je schermtijd beperken helpt bij het voorkomen van rimpels in de hals. Stel tijdslimieten in op je telefoon, laptop of tv, want hoe minder je je hals buigt om naar een scherm te kijken, hoe kleiner de kans dat je die onflatteuze tech-necklijnen krijgt.


! Denk eraan: Rimpels voorkomen heeft alles te maken met volhouden. Voor goede resultaten moet je rimpelpreventie consequent opnemen in je dagelijkse verzorgingsroutine. Je kan niet verwachten dat als je één keer zonnebrandcrème gebruikt, je voor altijd veilig bent voor een tech-neck.


MAAR IK HEB AL LIJNEN IN MIJN HALS? Preventie voorkomt dat lijnen verergeren. Heb je die vervelende lijnen al, volg dan deze goede raad.

1. Verplaats je scherm Verplaats je schermen zodat je niet altijd naar beneden kijkt. Werk je thuis en kijk je een hele dag naar je computerscherm, maak je werkplek dan ergonomischer. Pas de hoogte van je stoel of de hoek van je computermonitor aan en voorkom vermoeide ogen, schouderspanning en de “tech-neck”.


ls je de gewoonte hebt om in bed op je telefoon te scrollen, probeer dan de hoek van je telefoon te veranderen (of doe dit niet meer). Eindeloos scrollen met je hoofd naar beneden gericht kan leiden tot een ernstige tech-neck. Maar door die gewoonte te doorbreken, zullen de lijnen na verloop van tijd minder diep worden. Ook als je graag vanuit bed tv kijkt, let dan op de stand van je nek. Kleine veranderingen kunnen invloed hebben op de ernst van je halsrimpels.


2. Speciale crème gebruiken Gebruik een halscrème. Als preventie én dat werkt ook geweldig voor alle huidige lijnen. Onze Intensive Redensifying Neck and necklines Cream is speciaal geformuleerd als een geavanceerde liftende, hydraterende en verhelderende behandeling voor hals en decolleté. Bij consequent gebruik verbetert hij tech-neckrimpels of eventuele "slaap"lijnen. Tegelijkertijd verzacht hij de zichtbaarheid van ouderdomsvlekken en zonneschade.



3.Begin op tijd met halsoefeningen Halsoefeningen en gelaatsyoga helpen je nekspieren versterken, de bloedtoevoer verbeteren en de collageenproductie stimuleren. Cruciale hulpmiddelen in de strijd tegen huidveroudering en halsrimpels. Die oefeningen voorkomen halsrimpels maar helpen de bestaande niet verwijderen, spijtig genoeg.

4. Verbeter je houding Je houding verbeteren, helpt ook om die rimpels te voorkomen. Duw je schouderbladen naar achteren en ontspan je overbelaste schouders. Hou je hoofd hoog en let op wanneer je voorover buigt.

5. Slaap op één kussen Hoe is jouw slaapgewoonte? Slapen met één kussen (of zonder) is gunstig om halsrimpels tegen te gaan. Hoe kleiner de hoek van je nek, hoe beter je wervelkolom is uitgelijnd en hoe minder je nek belast wordt. Na verloop van tijd verbeteren je halslijnen (en ook de kwaliteit van je slaap!).


En nu ga ik stoppen met typen, subiet heb ik nog een "tech-neck" 😂


X Inne

26 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page